عوارض چشمي آرايش


 





 
در خصوص موارد آرايشي و تاثيرات منفي آن بر چشم مصرف‌کنندگان، موارد متعددي وجود دارد که مي‌توان آن را به 2 دسته کلي (لوازم آرايش دايمي و موقت) تقسيم کرد.
لوازم آرايش موقت شامل يک‌سري لوازم سنتي مانند خط چشم، سايه چشم، خط ابرو و استفاده از کِرِم و پودرهاي مختلف روي پلک و کناره‌هاي چشم است. لوازم آرايشي دايمي مانند تاتو مي‌توانند عوارضي مانند عفونت‌هاي ناخواسته و از بين رفتن قابليت‌هاي پوست در قسمت ابروها را موجب شوند. در قسمت مژه‌ها اين مساله بسيار حايز اهميت‌است؛ به دليل اينکه در اين قسمت، غدد چربي چشم و ريشه مژه‌ها درست در محلي قرار دارد که خط چشم کشيده مي‌شود. اين خط چشم، اگر تاتوي دايمي باشد، ترکيبي از رنگ‌ها را در آن ناحيه تزريق مي‌کند که خاصيت و کارايي اصلي غدد چربي را در اکثر موارد از بين مي‌برد. در واقع مهم‌ترين توصيه چشم‌پزشکان براي اين افراد اين است که از تاتو حتي‌الامکان خودداري کنند. اين مواد مانند تمام موارد ديگر بايد از لحاظ استاندارد بودن براي پوست مورد بررسي قرار بگيرند. اين مساله بايد توسط ارگان‌هاي مختلف مورد ارزيابي قرار گيرد تا براي مصرف‌کننده داراي عوارض و خطرات ناشي از مصرف نباشد اما جدا از مساله استاندارد و کيفيت مواد آرايشي نکته ديگري که در مورد عوارض ناشي از مصرف مواد آرايشي وجود دارد، مساله حساسيت‌هاي فردي است. بسياري از مواد آرايشي وجود دارند که استاندارد هستند و گواهي تاييد مراجع قانوني را نيز دارند ولي در برخي افراد به دليل وجود حساسيت‌هاي خاص ايجاد عارضه مي‌کنند.

اولا هيچ‌گاه در بازار به دنبال مواد ارزان‌قيمت براي خريد نباشند و به جاي آن سعي کنند از مواد آرايشي استاندارد استفاده کنند.
ثانيا علاوه بر توجه به استاندارد بودن مواد مورد مصرف، از حساسيت‌هاي خود نيز آگاه باشند و به علايم آن توجه کنند.
منبع: www.salamat.com